گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری

«نسب نامه نویسی گام اوّل درتشکیل آرشیوهای خصوصی و نگارش تاریخ چه های خانوادگی»(2)

«...

 

- انتخاب موضوع.

 

- حفظ وحراست هر آن چه که ممکن است به نوعي با تاريخ اجداد ی خانواده در ارتباط باشد.اين اسناد ممكن است شامل مواردي چون بریده های اخبارروزنامه،آگهي هاي تبريك و تسليت ،مدارك تحصيلي،اجازه ی اجتهاد،قباله هاوسیاهه های ازدواج  وجهیزیه ،اسنادوبنچاق های خريد و فروش، دفاترخاطرات ووقايع نگاشت ها،برات ها و حواله های مالی،مدال ها وعلایم نظامي  اسناد عضویّت در انجمن هاي قديمي،اشعارمحلي دست نويس، اشيا و ابزارخاص مانند اسلحه های سرد وگرم كه بر روي آنها تاريخ و يا نوشته اي حك شده باشد و .... باشند.

 

- براي جمع آوري اطلاعات خانوادگی،یکی از بهترین شیوه ها و مقدّم بر آنها،انجام مصاحبه با مطلّعین از موضوع مورد عنایت است كه از آن به عنوان«تاريخ شفاهي (Oral History)»يادمي كنند. به اين منظورمي بايست باهمه اعضاي میان سال وکهن سال خانواده درمورد گذشتگان و نياكان مصاحبه كرده و طي اين گفت وگو  كه حتما بایستی آن را ضبط و ثبت نمود،سعی شود كه همه ی اطلاعات ممكن موجود در خاطرات ایشان در خصوص موضوع مورد نظر از طريق گفت وگو با آنها به دست آورده شوند.دراین مسیرضمن خودداری از رودربایستی وجلوگیری ازنابودسازی فرصت های پیش رو که به سرعت با درگذشت حادث می شود،بایدتوّجه داشت که ازهيچ نكته اي نبايستی چشم پوشي كرد وهمواره اين نکته باید مدّ نظرقرارگیردكه ازهم پوشانی و هم افزایی اطلاعات مصاحبه کننده و مصاحبه شونده جلوگیری شده و تا حدّ ممكن كلّيه ی اظهار نظرها جمع آوري گردند.دراین مرحله از تفسير و يا گزينش مطالب بایستی اجتناب نموده وصرفا درمراحل بعد و به كمك اسنادومدارك راهنماوروش هاي علمي یافته ها را مورد پالايش قرارداد....».

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 18 فروردین1393ساعت 2:15 بعد از ظهر  توسط بابک زمانی پور  | 

«نسب نامه نویسی گام اوّل درتشکیل آرشیوهای خصوصی و نگارش تاریخ چه های خانوادگی»(1)

«افتخار به عملکرد صحیح نياكان و پيشينيان و سعي در حفظ هرآن چه كه افراد را به نوعي مرتبط با گذشته ی خانوادگي خود مي كند يك حسّ طبيعي و موثردرشناسايي و حفظ فرهنگ و پیشینه ی قومي است.درواقع هويّت امروزي انسان هابر اساس كمك و معاونت اجدادایشان و براساس داشته هاي به ارث رسيده از آنها طي قرون متمادي  شكل گرفته است و بر همين اساس هر خانواده تاريخ مربوط به خودش را دارد.تاریخی که درگذر زمان مغفول مانده وگاه به علل مختلف بخشی از آن از حافظه ی تاریخی پاک شده است وکمک به باز گردانیدن آن ویا تلاش برای  یافتن قطعات گم شده ی آن می تواند به تکامل بخشی به تاریخ های منطقه ایی وملّی کمک شایانی بنماید.

دانش«نسب نامه شناسي» از شاخه هاي تاریخ نگاري محلّي مي باشددر این بین از جمله ی ابزارهای یاری رسان به شناخت مفاهیم از میان رفته می باشند،كه اگرچه نه به صورت همگانی،امّا در شکلی اختصاصی ویژه ی برخی اقشار اجتماعی از گذشته های دور دركشور«ایران»وسرزمین های پیرامونی آن وجود داشته وعلما ودانش مندان زيادي از طريق روش هاي خاص خود سعي نموده اند كه تاريخ چه و شرح حال خاندان هاي مختلف را شناسايي و به رشته ی تحرير درآورند.

اين دانش ها بعدها تطوّرات زيادي يافت و به شاخه هاي متعددي مانند«انساب»كه دربردارنده ی نسب قبايل و سلسله هاي محلي است،«حديث» كه دربرگيرنده زندگي نامه ی محدّثان است،«مزارات» كه مختص شناسایی مدفن بزرگان است،«تذكره نویسی»و ... تقسيم گشته است....».


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 17 فروردین1393ساعت 11:44 قبل از ظهر  توسط بابک زمانی پور  | 

نکوداشت«علی مردان خان بختیاری»

«اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مديريّت جهادی»

دیداراعضای ستاد نکوداشت«علی مردان خان بختیاری»

با

«رهبرمعظّم انقلاب»

عصرروز شنبه دوّم فروردین ماه1392ه ش/بیستم جمادی الاوّل1435ه ق/بیست ودوّم مارس2014م متن بیانات «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی»در دیدار اعضای ستاد نکوداشت«شیر علی مردان خان بختیاری»که در تاریخ دوشنبه بیست وششم اسفند ماه 1392ه ش/پانزدهم جمادی الاوّل1435ه ق/هفدهم مارس2014م برگزار شده بود، در مراسمی که به منظور تجلیل از این شخصیّت قوم«بختیاری»در شهرستان«مسجد سلیمان»برگزار گردید، با حضور«آیت الله موسوی جزایری»نماینده ی ولی فقیه در استان«خوزستان»،منتشر شد.

«رهبر معظم انقلاب» در دیدار دست اندرکاران«ستاد نکوداشت شیر علی مردان خان»،معرفی و تجلیل از شخصّیت های تاریخیِ برجسته،فداکار و مجاهد در میان اقوام ایرانی را که خالصانه و صادقانه علیه استبداد مبارزه کرده‌اند،کاری بسیار به جا و شایسته خواندند و تأکید کردند:

«آن چه که در معرّفی این شخصیّت ها اهمیّت دارد برجسته‌سازی جهت‌گیری ها و عقاید و انگیزه‌های دینی در حرکت‌ها و قیام‌های ضدّ استبدادی است».

...».


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 5 فروردین1393ساعت 1:33 بعد از ظهر  توسط بابک زمانی پور  | 

عکس یادگاری31

«آموزش کودکان عشایر«بختیاری»
«چلگرد،کوهرنگ،چهار محال و بختیاری»
آموزگار عشایری«ابراهیم رضایی بابادی بختیاری»

...».



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 30 مهر1392ساعت 10:54 قبل از ظهر  توسط بابک زمانی پور  | 

عکس یادگاری30

««اوّلین گروه «شاگردان چهار محال و بختیاری»

اعزامی به «اروپا»

به سرمایه وحمایت«حاج علی قلی خان سردار اسعد دوّم بختیاری»،

به سرپرستی«حاج میرزا محمّدزیرک زاده(حاج میرزازیرک)»

...».


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 30 مهر1392ساعت 10:30 قبل از ظهر  توسط بابک زمانی پور  | 

آموزش و پرورش عشاير بختياري1


«دبستان عشایری روستای «حسن آباد»
در گرمسیر«بختیاری»»

...».

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 27 مهر1392ساعت 10:41 بعد از ظهر  توسط بابک زمانی پور  | 

عکس یادگاری21

««به چه می اندیشد؟»

...».


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 13 مهر1392ساعت 1:2 بعد از ظهر  توسط بابک زمانی پور  | 

تعلیم و تربیت عشایر،تحرّکي بی سابقه درانطباق آموزش و پرورش به روايت«دكتر احمد قاسمي»

 

در مورد تعلیمات عشایری و کیفیت آن و اقداماتی که در سال های اخیر برای توسعه ي  تعلیم و تربیت در بین عشایر« ایران» انجام شده ... مطالب زیادی از طریق وسائل ارتباط جمعی منتشر شده است

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 6 اردیبهشت1389ساعت 9:20 قبل از ظهر  توسط بابک زمانی پور  |